(...) Jedan od osnovnih elemenata lezbejske egzistencije u patrijarhatu je njena
ranjivost u pogledu zahteva za tajnošću, tišinom i nepostojanjem. Slično drugim
marginalizovanim i obezmoćenim društvenim grupama, lezbejke su često
zarobljenice „kulture ćutanja“ (Freire 1972: 48). Slično pojedinkama i
pojedincima iz drugih obezmoćenih društvenih grupa i kod lezbejki se represija
ponekad usmerava ka sebi pretvarajući se u neki oblik samo-nasilja koje se u
pojedinim slučajevima završi suicidom. Spolja gledano, ova samo-represija može
rezultirati u dijagnozi koju neki medicinski autoritet uspostavlja kao „bolest“
ili se može prevesti u optužbu nekih verskih autoriteta o delanju u suprotnosti
s božijom voljom, ali može dovesti i do osuda na telesnu ili mentalnu kaznu u
vidu mučenja, pa čak i pogubljenja, kakav je slučaj u pojedinim državama.
Ovde bih ukazala na neke od paralela između lezbejki i drugih društvenih
grupa kojima je političko priznanje uskraćeno. U Argentini, gde su
„nestale/nestali“ bile/i od ključnog značaja za nastanak klime iz koje se
izrodio pokret otpora, moć da se odredi ko su one/i koje/i postoje, a ko one/i
kojih nema predstavljala je sastavni deo vladine strategije zastrašivanja stanovništva
(Partnoj 1986; Valensuela 1985). U Južnoafričkoj Republici je za vreme
Aparthejda „crnačka egzistencija“ proglašena kao protivna zakonima osvajača (Milet
1994: 117). U Avganistanu je pod Talibanom ženska egzistencija na sličan način
osporavana, osim u slučaju nošenja burke kojom ne samo da se žena sakriva od
pogleda muškarca već se i svodi na status „predmeta“. Ne treba zaboraviti ovde
ni da iako prostitutke bije loš glas, one istovremeno sačinjavaju sastavni deo
muške vojne mašinerije (Enlou 1983: 18-45). Slično tome, budući definisane kao
ne-osobe, generacije australijskih starosedelaca suočavale su se s raznim nedaćama
(Atkinson 2002: 69). Džudi Atkinson smatra da je ova praksa rezultirala
kulturnim genocidom. Pod ovim konceptom Atkinson podrazumeva internalizovanu
samo-mržnju i sveobuhvatni i rastući osećaj bezvrednosti među Aboridžinima koji
zbog njega postaju i progonitelji i progonjeni, pa čak i izvršitelji kazne[i]
(Atkinson 2002: 72).
Sve navedene političke okolnosti su relativno prisutne u dominantnim
političkim analizama. Ipak, izloženost lezbejki traumi nestanka i negiranja je
u velikoj meri i dalje nepriznato. Lezbejska egzistencija je u patrijarhatu
nepriznata, čak i nelegalna. Lezbejke postaju vidljive jedino u otvorenoj
političkoj atmosferi dok u represivnim, odnosno reakcionarnim vremenima nestaju.
Slično starosedelačkom stanovništvu čija kultura nije priznavana, a koje je
kroz dugotrajni politički aktivizam uspelo da uobliči i održi svoje društvene
mitove i osećaj ponosa na svoje zajednice, lezbejske feminističke aktivistkinje
su se od kraja 1960-ih našle u sličnom političkom procesu. I pored toga, ja i
dalje srećem ljude koji tvrde da lezbejska kultura ne postoji.[ii]
Slično crnačkoj egzistenciji pod Aparthejdom, lezbejska egzistencija unutar
neprijateljske teritorije patrijarhata se doživljava kao otvoren napad na
hipermaskulinitet. Kad konformizam postane norma, kad se muška moć učvrsti i
kad vlade dopuste kršenje ljudskih prava ili se oslanjaju na mučenje među
žrtvama će se uvek naći i lezbejke.
Postavlja se, dakle, pitanje zašto se lezbejke toliko retko pominju u
literaturi koja tematizuje mučenje. Odgovor možemo naslutiti u sledećoj izjavi
jedne lezbejke iz Perua:
Kad počnem da govorim o pravu na svoju kulturu i jezik kao starosedeteljka
svi mi to pravo priznaju. Ali kad počnem da govorim o svom drugom identitetu, o
sebi kao lezbejki, o svom pravu na ljubav i samo-opredeljenje u pogledu
seksualne orijentacije niko ne želi da me sasluša (ILSI Bilten 1994: 13).
Ovo uskraćivanje političke
podrške drugih, koji sebe možda čak i smatraju progresivnim, je osobeno za
lezbejsku egzistenciju. Lezbejke su podržavale i borile se zajedno s čitavim
nizom različitih ljudi za priznanje njihovih političkih prava, ali kad, u
retkim prilikama, zatražimo podršku otkrijemo da su „samo druge lezbe ponosne
na lezbe“ (Henskam 1992). Takve reakcije su postale očigledne posle recentnog
saopštenja australijske Ujedinjujuće crkve da će zvanično dozvoliti
rukopoloženje autovanih lezbejki i gejeva, odnosno posle odluke Episkopalne
crkve Sjedinjenih Američkih Država da prvi put u svojoj istoriji dozvoli izbor
Džina Robinsona, autovanog geja, u čin biskupa. Neverovatno je bilo videti
reagovanja običnih ljudi, koji sebe uglavnom smatraju etičnim, a koji se nisu
uzdržali od toga da javno iskažu svoje mržnjom ispunjeno mišljenje. Takvo
mišljenje većina ljudi verovatno ne bi javno izgovorila da su u pitanju bile
rasa ili kultura, etnicitet ili regija (ali bi sigurno bilo onih koji bi
pokazali mržnju i u tim slučajevima).
Gajim nadu da bi diskusijama na temu mučenja lezbejki u
kojima bismo imenovale/i i identifikovale/i različite strategije kojima se
razgovor o mučenju lezbejki izbegava možda u nekom trenutku mogle/i da doživimo
da Amnesti internešenel pokrene kampanju u kojoj ne bi u centru bila deca,
muškarci, žene ili opšta grupna kategorija GLBTIK, već lezbejke. Ovo predlažem
zbog toga što je Amnesti internešenel jedna od retkih organizacija koje su
sprovele istraživanje o mučenju lezbejki, mada je njihovo istraživanje tog
problema obojeno tendencijama o kojima je već bilo reči u ovom tekstu: bilo da
je u pitanju stidljivo i usputno pominjanje lezbejki u istraživanjima koja su
se mahom bavila gejevima (ali i osobama biseksualne orijentacije) i transeksualnim
osobama (Prekidanje tišine, 1997; Zločini iz mržnje, konspirativna tišina, mučenje
i zlostavljanje na osnovu seksualne orijentacije, dok. br. ACT 40/016/2001),[iii]
bilo da je pominjanje lezbejki bilo još ređe zastupljeno u okviru istraživanja
koja su se bavila ženama (Slomljena tela,
razorene duše – Mučenje i zlostavljanje žena, dok. br. ACT 40/001/2001).
Izbegavanje otvorenog razgovora na temu mučenja lezbejki
se pravda na više načina, među kojima su i zanemarivanje, odnosno nevidljivost
mučenja lezbejki. Kao jedan od razloga za to navodi se mogućnost daljeg
zlostavljanja lezbejki, odnosno žrtvi mučenja, u zatvoru. Dalje, postoji
problem osetljivosti javnosti. Poznato je da je teško izazvati simpatije
javnosti za neku lezbejku koja je preživela mučenje. Ipak, navedeni razlozi su
dobro poznati feministkinjama koje se suočavaju sa sličnim otporom prema javnim
raspravama na temu seksualnog zlostavljanja dece. Dugoročno gledano, podizanje
nivoa svesti javnosti o ovom problemu je i dalje bolje od toga da ga prekriva
veo ćutanja. Prema rečima Kejt Milet: „Mučenje je pokazatelj neslobode“ (1994:
307). Po svoj prilici, pred nama je dug put koji treba da pređemo kako bismo
ostvarile slobodu za lezbejke. Dok su lezbejke i dalje izložene mučenju na koje
se niko ne obazire čitavo društvo je kako posredno uključeno, tako i
komplicitno s ovom vrstom nasilja.
Izveštaj pod naslovom Zločin
iz mržnje organizacije Amnesti internešenel nalaže da „bitku za ljudska
prava LGBT osoba treba da vodi svaki pojedinac u društvu“ (Zločin iz mržnje 2001: 28). Slažem se s tim, ali i verujem da je
došlo vreme da se sastavi izveštaj koji će biti fokusiran isključivo na
lezbejke.[iv]
„Ćutanje,
posle ćutanja, posle ćutanja“[v]
Preko je potrebno istaći ćutanje. Lezbejke su dugo bile
izložene ćutanju, negiranju, nepostojanju u okviru dominantnog heteroseksualnog
diskursa. Lezbejke izložene mučenju suočavaju se s višestrukim slojevima
ćutanja. Prvi muk obavija lezbejsku egzistenciju. Drugi je sloj pravne tišine,
prisutan u značajnom broju zakonodavnih sistema: umesto da se propisuje na
direktan način, kazna se provlači neformalno a ponekad je sprovodi država,
ponekad članovi porodice žene a ponekad zajednica. U slučajevima neformalno
sprovedenih kažnjavanja teško je prepoznati da je reč o kršenju lezbejskih
ljudskih prava ili mučenju. U takvim slučajevima mučitelj zapravo ne odgovara
za počinjen zločin jer „niko nikada neće saznati, niko te nikada neće čuti,
niko nikada neće otkriti“ (Milet 1994: 300).
Vrisak lezbejke koja je podvrgnuta mučenju u porodici,
zatvoru, ustanovi za mentalno zdravlje niko ne čuje. U svojoj boli, ona ponekad
moli druge za pomoć, ali nju niko ne čuje jer niko i ne sluša. Retko ko se
usudi da je čuje. Gotovo niko o tome ne progovara. A ja bih dodala da gotovo
niko ne haje za mučenje kojem je ona izložena zbog toga što se usudila da bude
lezbejka. (...)
Za celi tekst klik ovde
Za celi tekst klik ovde
[i] Visok procenat suicida, naročito izražen u adolescenciji, među gejevima i
lezbejkama ilustruje primer usmeravanja mržnje prema sebi. U ovom tekstu ja se
ni na koji način ne bavim temom suicida.
[ii] Za podrobnu raspravu na ovu temu
vidi Hotorn 2003.
[iii] Postoji značajan pomak u broju
slučajeva koji je između 1997. i 2001. godine prijavljen organizaciji Amnesti
internešenel. Razlozi za to su razni: 1.) povećana spremnost AI da istražuje
mučenje lezbejki; 2.) porast broja slučajeva mučenja lezbejki; 3.)
intenziviranje izveštavanja o mučenjima lezbejki; 4.) kombinacija ovih i drugih
činilaca.
[iv] Predlažem da se naprave različiti
izveštaji za svaku pojedinačnu grupaciju koja potpada pod akronim „LGBTI“
budući da se svaka od njih susreće sa različitim i specifičnim uzrocima
problema. Krajnje je vreme da se jasno ukaže na nijanse među problemima
pomenutih grupacija umesto što se, kao dosad, poziva na inkluzivno zajedništvo
tih grupacija. Potonja strategija je, dugoročno gledano, donela štetu svakoj od
pomenutih grupacija, a naročito lezbejkama.
No comments:
Post a Comment