Wednesday, April 10, 2019

Lezbejke pričaju kako se hrabro nose sa životnim preprekama:


„Čini me sretnom da mogu da budem ono što jesam


Koje je to neprijatno iskustvo koje bi podjelila sa nama?
Ja nisam imala puno neželjenih iskustava, a razlog tome je što se uglavnom krećem u sigurnim krugovima i pokušvam da izbjegnem što više mogu te neugodne i nasilne momente.
Ima jedna situacija koja je meni bila više psihički neugodna. To je bilo prije 3 - 4 godine. Sa jednom svojom bivšom partnericom sam šetala Darivom, to je jedno šetalište pored Sarajeva gdje uglavnom izlaze porodice i parovi da šetaju. Mi smo tako šetale i držale se za ruku i apsolutno ništa problematično nije bilo u toj lijepoj slici. Kada smo bile gotovo pred kraj tog šetališta, gdje uglavnom malo ljudi bude, taman kad smo se vraćale baš smo se nešto bile zapričale i uopšte nismo razmišljale o ljudima oko sebe. Pored nas su džogirala dvojica muškaraca i stala su i kao: ''Hej djevojke, možete li malo stati?''. Stale smo, mislim da su bili pripadnici Selefijskog pokreta, ali ne mogu sa sigurnošću tvrditi. Pitali su nas kao koliko je sati i rekla sam: ''Jedan''. Nije bilo više, popodne, baš llijep i sunčan dan. I sad smo nas dvije nastavile da idemo i kako smo krenule jedan je stao ispred nas, a jedan iza nas i rekao ''Izvinite da vas još nešto pitam'', al' ono nekako baš onim neprijateljskim glasom, ne još uvijek agresivno, ali baš osjetiš neprijateljsko pitanje: ''Jeste li vas dvije lezbejke?''. I sad vidim ja koliko je sati i nikog apsolutno tu nema, ja šutim, šuti i ona, neće ništa da kaže, neću ni ja, šta imam sad tu ulaziti u diskusiju s njima. On počinje baš ono agresivno: ''Recite mi jeste li ili niste, odgovorite mi na pitanje!'' i krenuo meni da se unosi u facu i kao ''Ako mi ne odgovoriš ubiću te!''. Baš je bilo jezivo, meni su se noge odsjekle. I  ja kažem: ''Nismo''. I on samo nastavi u drugom pravcu od našeg. Nas dvije smo samo nastavile hodati i znaš onaj momenat kad ne znaš šta te je snašlo, šta se desilo. Jedna lijepa nedelja se pretvorila u nešto najcrnje i ne znam u tom trenutku je li mi bilo gore što sam rekla da nisam lezbejka ili bi mi bio gori momenat da sam rekla pa da sam dobila batine.
I ono mislim, u taj prvi momenat krivo ti je da je uopšte moralo da dođe to toga, zato što ti je to uništilo jedan lijepi dan. A onda kontaš, ako nije sada desilo bi se nekad, šta sam trebala da se ne vodim za ruku, to sebi neću nikad da dozvolim. Mislim da mi u tim situacijama najgore pada što analiziram da li sam nešto trebala ili nisam, što je prestrašno, jer nisam ništa loše uradila tim činom što smo se držale za ruku. Užasno smo se osjećale i ja i bivša partnerica. Prvo, noge su nam se odsjekle u tom trenutku. Interesantno je što smo nekoliko dana prije toga mi iz SOC-a skontali da bi bilo dobro da svi sebi kupimo peper sprej i baš smo imali prije ovog dogadjaja na mjesec, dva neku radionicu o samoodbrani i svemu tome. I sjećam se kako sam tada rekla da bi mi trebali vježbati to korištenje peper spreja da bih ja mogla u tom trenutku da nešto poduzmem. I eto, nakon mjesec, dva se desi ovo i ja sam imala peper sprej uz sebe, ali mi nije pao na pamet, znaš ono kad nemaš u svojoj praksi treniran mozak da se sada braniš. I to mi je bilo krivo, kao zašto nisam uzela i poprskala ga (osmjeh). Mrzim te trenutke kada si počneš postavljati masu tih pitanja zašto ovo, zašto ono?
Mislim da je u ovakvim situacijama važno birati manje zlo, jer ipak su u pitanju naši životi i trebamo se zaštiti kada znamo da će svakako biti neko zlo, pa pokušati nekako iznaći što manje zlo. Mi smo bile poprilično mirne u toj situaciji, nismo htjele ulaziti u diskusiju, ali svejedno mislim da je užasna situacija koja se desila samo zato što smo mi dvije žene koje su se držale za ruke. 

Kako ste se vas dvije osjećale poslije toga, da li ste se čule, da li ste pričale o tome?
Jesmo, naravno, pričale smo cijeli dan o tome i analizirale sve što se moglo izanalizirati. Ali generalno ja godinama nisam, mislim da je to specifično za sve nas, ne radimo nešto mnogo na tome da se posvetimo našem psihičkom zdravlju i da nekako izbacimo iz sebe sve te strahove koje doživimo kroz te naše nasilne situacije koje doživljavamo. Nisam apsolutno ništa radila sa tim osim tog razgovora sa njom. Bar ja imam taj momenat da sve mislim da sam okej do nekad nekog trenutka. A budući da sam bila puno mlađa tada, imala sam i mnogo više energije. Ali recimo sada imam osjećaj da bi se nakon takvog jednog užasnog događaja raspala. Jer zapravo toliko godina skupljamo u sebi sve te neke negativne scene, ružne poglede, jako teške riječi, napade, prijetnje i u jednom trenutku ni naše tijelo više ne može da nosi sve to. Tek se sad u suštini brinem o sebi, tek sad nalazim mehanizme brige o sebi, kad osjećam da mi i fizički na tijelo utiče sve što preživljavam svakodnevno. 

Da li si pričala sa drugaricama ili na poslu o tome?
Ma da, jesam, ali na tome se sve nekako završava. Sa kolegama i kolegicama na poslu se ispričam i nešto tu prokomentarišemo, naravno svi su ogorčeni, znaš ono svi mi tu imamo nešto i to je super i bolje imati makar to, ako nemamo ništa drugo, ali bojim se da nam to ponekad nije dovoljno. 

Na koje sve svoje osobine možeš da se osloniš kada se nađeš direktno u takvim situacijama? Šta je ono što ti već imaš u sebi?
Pokušavam da se oslonim na svoj aktivizam, ipak sam aktivistkinja i kad smo aktivistkinje znamo nekako i navikle smo biti okružene ljudima koji nas mrze, pa smo nekako pripremljenije, ja bih rekla. Oslanjam se na svoje znanje kako sve ono što sam kroz aktivizam naučila - na koji način treba da se ponašaš, da ostaneš mirna u takvim situacijama, ne ulaziš u diskusiju, pokušaš da smiriš situaciju. Mislim, sreća pa postoji aktivizam i sreća pa postoje sve one radionice koje smo radile godinama da bismo makar te osnove imali negdje u svojoj glavi usađene da se izborimo s tim. Ja se ne mogu osloniti, ako dvojica ogromnih muškaraca stoji ispred mene, na svoju fizičku spremu, jer je naprosto nemoguće. Oslanjam se najviše na te momente da ću uspjeti ostati mirna i da ću nekako razgovorom doprinijeti da ne eskalira. 

Kada bi fantazirala sada tu situaciju, kako bi voljela da si reagovala, a nisi tada?
Oh, pa najviše bi voljela da sam upotrijebila taj peper sprej i na jednom i na drugom i da sam nazvala policiju. Stvarno smatram da je važno prijaviti policiji, bez obzira da li će oni reagovati ili neće. Mislim da što bude više prijavljenih slučajeva policiji mi nekako možemo, kao organizacije civilnog društva koje lobiraju i zagovaraju i bore se sa ovim sistemom, više da doprinesemo našoj zaštiti. Voljela bi da se to tako desilo, na kraju ja nisam otišla u policiju ni prijavila ni nakon toga. Kao da se nije ni desilo, a zapravo se desilo. Zabilježen je kroz moju organizaciju jer mi bilježimo takve slučajeve, ali eto nisam ni ja u tom trenutku otišla da prijavim. 

Kako koristiš podršku drugih oko sebe, da li je tražiš u takvim situacijama?
Uvijek (osmijeh). Imam sreću da imam veliki krug vrlo bliskih prijateljica i prijatelja i aktivistkinja koje su tu i koje mogu nazvati u bilo koje doba dana ili noći i koji će uvijek biti tu da saslušaju i da pomognu na sve načine. To mi je uvijek nekako prvi korak, uvijek nazovem svoju najbolju prijateljicu pa izbacim sve iz sebe i onda, ako mi treba pomoć dalje, idem dalje. Ja uopšte nemam problem sa tim da tražim pomoć. Sreća pa nemam, jer je to vrlo važno, ali i to je došlo kroz godine i bavljenje aktivizmom i radionice i nekako sazrijevanje da tražiš pomoć. Mi često imamo taj momenat da mislimo da smo jake i da možemo. Čak ima i taj momenat, to mi je sad na um palo, što mi mislimo ''ma nije to ništa strašno, ima i gorih stvari''. A sad mislim da jeste strašno, svako iskustvo na ovom nivou koje jeste negativno jeste strašno.   

Da li i kako se tvoje ponašanje nakon toga promijenilo, da li si prestala da držiš cure za ruke?
(Osmijeh) Nisam, imam ja taj momenat da tad u meni proradi taj aktivistički duh, izazove mi revolt i ne dam da me pokoleba nešto tako, čak mi i da više energije da se jače, glasnije i vidljivije borim. Ne, apsolutno nikad sebi nisam dozvolila da se ograničavam i nastavila sam se i sa tom djevojkom dalje držati za ruke kad bih išla tim putem, a i sa drugim partnericama sam se držala za ruku.
Desila mi se još jedna slična situacija, ne toliko strašna, ono, vrlo glupa i neugodna situacija, ali mislim da nikad neću odustati zato što nekome ne odgovara što se držim za ruku sa osobom koju volim. 

Kako uvećavaš svoju radost zato što si lezbejka?
Mislim, možda bi mogla to povezati sa svojim lezbejskim identitetom tako što ću reći da mene usrećuje da ja mogu da živim u ovome društvu kao autovana lezbejka, uprkos svemu što društvo pokušava da nametne i što pokušava da nas gurne u četiri zida. Mene usrećuje činjenica da ja imam veliki krug prijatelja i prijateljica sa kojima ne moram izmišljati neke druge priče samo da ne bih pričala o tome ko sam i šta sam. Čini me sretnom da mogu da budem ono što jesam. 


Lejla Huremović, 31 godina, 12 godina živi u Sarajevu, završila novinarstvo i odnose sa javnošću, osam godina radi u Sarajevskom otvorenom centru



No comments:

Post a Comment