Želja za podrškom
Pošto je ovo tekst za žene koje žele
da čuju priču žena koje vole žene, a koje su preživele neki od oblika muškog
nasilja nad ženama, važno je da znamo da nije svaki razgovor podrška.
Pre nego što krenemo u razgovor sa
drugom dobro je da razmislimo zašto podržavamo drugu. Šta nas pokreće da
pružimo podršku.
Žena koju volimo će osetiti svaku našu nameru. Zato je dobro da to sebi osvestimo. Recimo, da li je to zato što želimo drugu ženu da ‘naučimo pameti’, da joj kažemo šta treba da radi, ili da je zaštitimo jer smo mi ‘spasiteljke’, ili je polazno mesto naša želja da se susretnemo sa drugom kojoj je teško, i da u tom susretu budemo obe osnažene.
Naša dobra namera nije dovoljna, dobra komunikacija se uči.
Žena koju volimo će osetiti svaku našu nameru. Zato je dobro da to sebi osvestimo. Recimo, da li je to zato što želimo drugu ženu da ‘naučimo pameti’, da joj kažemo šta treba da radi, ili da je zaštitimo jer smo mi ‘spasiteljke’, ili je polazno mesto naša želja da se susretnemo sa drugom kojoj je teško, i da u tom susretu budemo obe osnažene.
Naša dobra namera nije dovoljna, dobra komunikacija se uči.
U našoj kulturi je rasprostranjeno
puno nepodržavajućih oblika komunikacije koji se prenose sa generacije na
generaciju, kao da su
zakoni.
Jedna od njih je i ideja da je podrška narediti drugoj da se ne plaši ili da ne plače. To nije podržavajuće, jer je treba podržati da ispolji emociju u sigurnom prostoru. U stvari, potrebno je uraditi upravo suprotno napraviti prostor u kojem će se druga osoba osećati sigurnom, tako da može pred nama da ispolji svoja osećanja, pa i osećanje straha, kako bi mogla da prihvati sebe sa svojim, za nju teško prihvatljivim, emocijama. Za početak je važno da znamo da su traumatska osećanja ona koje naš organizam proizvodi u situacijama kada nije moguće da se nasilje izbegne, niti je moguće suprostaviti mu se. Emocije su odgovor, oblici našeg adaptiranja na ove nemoguće uslove u situaciji nasilja.
Jedna od njih je i ideja da je podrška narediti drugoj da se ne plaši ili da ne plače. To nije podržavajuće, jer je treba podržati da ispolji emociju u sigurnom prostoru. U stvari, potrebno je uraditi upravo suprotno napraviti prostor u kojem će se druga osoba osećati sigurnom, tako da može pred nama da ispolji svoja osećanja, pa i osećanje straha, kako bi mogla da prihvati sebe sa svojim, za nju teško prihvatljivim, emocijama. Za početak je važno da znamo da su traumatska osećanja ona koje naš organizam proizvodi u situacijama kada nije moguće da se nasilje izbegne, niti je moguće suprostaviti mu se. Emocije su odgovor, oblici našeg adaptiranja na ove nemoguće uslove u situaciji nasilja.
O lezbofobiji
Lezbofobija je oblik diskriminacije
žena koje vole žene, koje biraju žene za svoje emotivne i erotske partnerke.
Termin lezbofobija opisuje prezir, prepreke, nasilje nad ženama kojim su
lezbejke ‘neposlušne civilizaciji’ (kako bi rekla Adrienne Rich) kažnjene, jer
ne služe emotivno i erotski muškarcima, i od njih ne zavise.
Da bi preživele u svetu koji je, u
osnovi, neprijateljski prema lezbejkama, biseksualnim i trans ženama, mi same u
sebi imamo razne emotivne reakcije neprihvatanja sebe, samokažnjavanja, prezira
prema samima sebi i sličnih oblika straha od samih sebe. To se zove
interiorizovana lezbofobija.Da bismo razumele žene koje volimo, partnerke ili
drugarice, važno je da imamo svest o sebi, i da znamo da svaka od nas, a to
znači i mi same, imamo u sebi neke oblike samoprezira i neprihvatanja da je naša
lezbejska žudnja ispravna, dobra za nas i lepa. I mi smo preživele neke vrste
nasilja, i mi živimo u svetu koji nas ne prihvata; dakle, delimo iste društvene
uslove kao i žene koje volimo. Manje ili više.
O potrebama one koja je preživela
nasilje
Važno je da znamo: da bi jedna osoba
koja je preživela teške oblike nasilja mogla da se isceli dobro je da ima odnos
od poverenja. Šta to znači? To, pre svega, znači da su se dve žene dogovorile o
okviru odnosa na koje načine će graditi poverenje. Kako će čuvati tajnu, kako
će se svaka držati svojih mogućnosti svojih granica, pod kojim uslovima i kako
će pričati jedna drugoj svoja iskustva.
Kada se odnos poverenja napravi,
obično ona koja je preživela nasilje ima potrebu da više puta ispriča svoj
traumatski doživljaj.
Znači da njen proces isceljenja
zavisi od nas. Da bi postala slobodna od bola koji nosi, i svoja, potrebne smo
joj mi koje ćemo slušati njen bol otvorenog srca i uma. Mi vrlo često osećamo
da ona ima nešto da nam kaže, ali da ne može. Naše mekano saosećajno prisustvo
bi moglo da bude siguran prostor da ona počne da priča kad ona bude za to
spremna.
O odnosu poverenja
U prijateljskom ili partnerskom
odnosu jedna od najvažnijih stvari je da se svaka od nas u tom odnosu oseća
sigurnom, pre svega.
Kada jedna od nas ili obe imamo
iskustva nasilja onda je ta potreba još izraženija, jer nasilje razbija spone
poverenja sa svetom i sa samom sobom, jer je nasilje čin maksimalnog prekida
poverenja.
Čin ili činovi seksualnog ili
fizičkog nasilja duboko ulaze u naša osećanja, prestruktuiraju smisao života,
tkivo onoga što zovemo duša i dotadašnje značenje poverenja u sebe, u druge, u čovečanstvo.
Zato je u odnosu koji gradimo sa drugom važno da imamo u vidu da celokupna naša
komunikacija sa prijateljicom ili partnerkom može biti prostor za proces
isceljenja, ali i ne mora biti.
To nije jedan susret. U dugotrajnim
emotivnim odnosima neprekidno dolazi do lepote, ali i do nesporazuma i zbrke,
najčešće zbog naših emotivnih očekivanja koje nismo izrekle drugoj, a ni ona nije
svoja emotivna očekivanja izgovorila nama.
Dakle, jedino pravilo dobrog
partnerskog odnosa je: neprekidno razgovarati. Jer, moje emotivno očekivanje od
moje partnerke je moja odgovornost, i moje emocije prema njoj su moja odgovornost.
* Tekst je odlomak iz publikacije: SLUŠAM VERUJEM NEŽNO Kako razgovarati sa partnericom i prijateljicom koja je preživela nasilje, Lepa Mladjenović
No comments:
Post a Comment