Tuesday, November 28, 2017

Angela C. Wild "Da li je političko lezbejstvo i dalje relevantno" 1.deo



Tokom 2012, kada sam bila heteroseksualna i trudna, učestvovala sam u organizovanju radikalno feminističke konferencije u Londonu. U specijalnom fokusu konferencije bio je Lezbejski feminizam. Sećam se da sam tada razmišljala kako to nije relevantno za mene “jer ja nisam lezbejka”. Uopšte nisam bila u pravu.  Nisam imala predstavu da je lezbejski feminizam važan za mene i da svakako može biti važan za bilo koju ženu.

Na konferenciji sam slušala govor Šile Džefris (Sheila Jeffreys) o lezbejskom feminizmu. Podelila je sa nama kako je bilo 70-ih kako su  ona i  hiljade žena propitivale svoju seksualnost i heteroseksualno uslovljavanje, napuštajući sve - muškarce, porodice, zajednice, ponekad decu- da bi prigrlile  seksualnost koju su slobodno izabrale, da bi svoju pažnju, ljubav, energiju usmerile  ka sebi i drugim sestrama. Slušala sam apsolutno šokirana tim otkrovenjem. Neuroni u mom mozgu su sve vrlo brzo povezivali, pred očima se odvijao čitav moj život. Moć istine radikalno feminističke politike prožmala me je istog trenutka.  Pogledala sam po prostoriji i zapitala se koliko je žena doživelo isto otkrovenje. Sve mi je bilo kristalno jasno. Tada, u toj sobi odlučila sam da će muškarac sa kojim sam tad bila biti poslednji. Deklarisala sam se lezbejkom u 2013. godini.

Osmehujem se dok ovo pišem jer moć tog izbora, najstvarnijeg  koji sam ikada napravila, još uvek odjekuje u meni. Imala sam zaista dosta sreće da sam poznavala nekoliko žena koje su takođe političke lezbejke[1]. Njihova podrška, strpljenje i diskusije koje smo vodile, učinili su da sve to za mene postane moguće i zauvek ću biti zahvalna zbog njihovog prijateljstva i smernica koje su mi dale. Sigurna sam da većina žena koje propituju svoju uslovljenu seksualnost nemaju ovakvu podršku i uglavnom se oslanjaju  na društvene mreze. Nažalost, takva vrsta  podrške nije uvek dostupna na internetu,  što sam ubrzo saznala kada sam počela  objavljujem  vizuelne  postove u vezi sa političkim lezbejstvom na sajtovima društvenih mreža kao što je Tumblr. Rezultat moje mini kampanje bio je otrežnjujući. Znala sam da je političko Lezbejstvo kontroverzna tema- kako da ne bude! Reći ženama da se sklone od muškaraca i da vole žene neće biti podržano u patrijarhatu! Nije bilo podržano 70-ih,  a pogotovo ne danas!


Nije me iznenadilo,  ali sam bila nespremna na to da obična slika može da izazove takvu lavinu napada. Na hiljade Tumblr korisnika nazvali su me homofobičnom (bilo je i raznih drugih uvreda) jer sam se usudila da predložim da je seksualnost društveno konstruisana, a ne urođena. Ono što me je najviše pogodilo je što su žene bile te koje su pisale uvredljive komentare. 

Bila sam ponovo pogođena retorikom koja me je i držala podalje od lezbejstva: da bi bila lezbejka moraš se roditi kao lezbejka. Ovaj diskurs je moćan i smatra se apsolutnom istinom u mnogim kvir i LGBTQ krugovima, u feminističkim, pa čak i radikalnim isto kao i u hetero okruženju. Ovaj diskurs je problematičan i opasan jer se zapravo tako  žene drže zarobljenim u heteroseksualnosti.
Važno je da znamo odakle ova ideologija potiče. Prvobitno su  viktorijanski seksolozi započeli tu teoriju/propagandu da seksualnost mora da bude etiketirana. To znači da se žena ili muškarac koji su u seksualnom odnosu sa istim polom nazivaju homoseksualnim. Ovo je konstruisalo seksualno ponašanje kao esencijalni deo ličnosti, svojstvo sa kojim se rađamo. Pre tog perioda nije bilo potrebe da se označi seksualno ponašanje; ono nijje etiketiralo osobu. Ali da bi se objasnila homoseksualnost, bilo je potrebno da se heteroseksualnost uspostavi kao norma, što je homoseksualnost svrstavalo u biološku izopačenost (perverziju). Seksolozi koji su sledbenici viktorijanske ideologije i dalje neumorno rade kako bi locirali “gej gen”. 

Mnogi gejevi i lezbejke feministkinje propitivali su seksizam70-ih, polne uloge i prinudnu heteroseksualnost, odbacujući ideju da je seksualnost urođena što su prepoznali kao patrijarhalni koncept. Pokret za oslobođenje homoseksualaca je tada doneo stratešku odluku će tvrditi suprotno. Zauzimanje esencijalističkog stava o seksualnosti trebalo je da pridobije mejnstrim/hetero simpatije na osnovu toga da ako je seksualnost urođena onda homoseksualci treba da budu prihvaćeni jer ne mogu da se promene. Lezbejke feministkinje suprotstavile su se tada ovom potezu tvrdeći da taj stav ne reprezentuje njihovo iskustvo; da je to antifeministički i kontraproduktivan stav.

[1] Pod političkim lezbejstvom iz pozicije radikalnog feminizna  se podrazumeva da žena donese  svesnu i namernu odluku da napusti heteroseksualnost  i svoj život preusmeri ka ženama.  U Srbiji ovaj termin se drugačije koristi za heteroseksualne žene koje se u svom radu zalažu sa poštovanje i sticanje lezbesjkih prava.

*Tekst  "Da li je političko lezbejstvo i dalje relevantno" objavljen je u
časopisu "Rain and Thunder", 2016.

No comments:

Post a Comment