Sunday, October 30, 2022

Volite sebe više: 5 predloga kako da prekinete stare obrasce ponašanja ~ odlomak Angela J Merill

                                    

Svi imamo te trenutke kada se osećamo kao da se vrtimo u istim problemima i da nas to čini nesretnima.

Dešava se da primetimo da ponavljamo iste obrasce ponašanja u odnosima koji nam  više ne odgovaraju, u poslovima koji nas više ne ispunjavaju ili u neprijatnim situacijama.

Lako je primetiti šta nam ne odgovara, ali je teško napraviti promenu.

Ovde ću pomenuti 5 predloga koja su u mom iskustvu bila delotvorna

1. Pogledajte ko je glavni akter

Veoma je jednostavno kriviti sve oko sebe. Najčešće nam teško pada da promislimo kako to mi doprinosimo da se situacije koje nam ne odgovaraju nastave. Trebalo bi preuzeti odgovornost za određene postupke. Na kraju krajeva vi ste ta koja može promeniti situaciju.

Iz situacija koje su nam neprijatne ili susreta sa osobama koje nam ne prijaju možemo mnogo naučiti. Takve situacije otkrivaju nam neki deo sebe koji tek treba da upoznamo. Šta je ono što izbegavamo da uočimo kod sebe a primećujemo kod drugih?

2. Prepoznajte svoje potrebe i krenite da ih ispunjavate

Najviše ljudi traga za ljubavlju . Ako niste sreli pravu osobu lako se možete osetiti usamljeno ili nezadovoljno. Poslednji put kad sam bila singl, želela sam da mi neko kaže kako sam zanimljiva osoba i da me pita kako sam provela dan. Međutim, ta razmišljanja su me nagnala da se osetim prazno i nevoljeno. Nezgodna osećanja.

Onda jedno jutra mi se to sve smučilo. Da čekam neku osobu koja će me voleti. Rekla sam sebi „Zašto ti treba neka druga osoba da ti kaže da te voli? Učini to sama za sebe već jednom! Znam da ovo može zvučati apsurdno i meni je tako izgledalo u početku. Da budem iskrena, sve mi je to bilo izveštačeno i čudno. Međutim, kada sam se posvetila tome da ću sebi pružati ljubav, da ću ispuniti sebi tu potrebu, nekako sam osetila viši smisao u tome. Posvetila sam se tome da ja budem ta najbitnija osoba u mom životu. Bilo je potrebnao da prevaziđem taj neobičan osećaj u sebi  da bih mogla da to praktikujem svakodnevno. Nakon mesec dana upoznala sam osobu u koju sam se zaljubila. Pitanje za vas je kako vi možete ispuniti svoje potrebe?

3. Osmotrite vašu primarnu porodicu: šta ste naučili od vaše porodice, a šta i dalje odigravate

Bez obzira na tip porodice u kojoj ste odrasli, uvek postoje obrasci ponašanja koje potiču iz porodice i koje nekad i nesvesno ponavljamo. Moja majka je bila singl i nezavisna žena. Kada sam imala 7 godina moja majka se razvela i presilile smo se iz sela u grad. Moja majka je bila onaj tip žene koja sve može sama. Jako se suprotstavljala svojim roditeljima u toku odrastanja. Želela je da se postavi drugačije od njih i htela je da učini sve da bi njene ćerke bile jake i nezavisne.

Sjajno nas je vaspitala. Ja sam jaka, ambiciozna, samostalna žena. Ali tu je i zamka: nekad se ove osobine mogu posmatrati i kao mane. Nekad moja ambicija bude prepreka da brinem o sebi ili da se posvetim odnosima sa ljudima. Ali da budem jasna, ovo ne služi da bi se okrivljavali roditelji. Ne želim da sad poreknem ono što sam navela u prvom predlogu.

Naši roditelji uradili su najbolje što su mogli. Međutim, to ne negira činjenicu da smo mi uslovljavani u našim porodicama od starta.

Kakav je vaš odnos sa roditeljima bio? Koja je bila vaša uloga u okviru porodice? Da li ste bile ona koja brine o drugima, spasiteljka ili žrtva? Ko je bio loš u porodici? Šta ste radili kako biste stvorili osećaj sigurnosti kao dete? Sumirano, koju ulogu iz detinjstva i dalje igrate u svom odraslom dobu?

Vreme je da iskoračite iz ponašanja kojima su vas uslovili u detinjstvu.

4. Prepoznajte sekundarnu dobit: šta zapravo dobijate od tih toksičnih obrazaca?

Ovaj predlog nije nimalo lagodan i zahteva pažnju naročito ako smo zaglavljeni u starim obrascima ponašanja.

Sekundarna dobit je kada ste motivisane spoljnim faktorom koji zapravo predstavlja simptom problema.

Na primer, ako osoba ima dijagnozu koja omogućava da se izbegne radna obaveza,ili pri dobije saosećanje, ta osoba može svesno ili nesvesno da koristi ove karakteristike problema.

Nekada se ljudi žale zbog svojih problema, i govore da bi sve učinili da ih se reše, ali su zapravo postali zavisni od spoljnih faktora kao što su saosećanje i ljubav.

Nekada ne možemo identifikovati sekundarnu dobit dok ne odvojimo vreme da zavirimo u sebe, počnemo da sami ispunjavamo svoje potrebe i prepoznamo stare obrasce koji su oformljeni još u detinjstvu.

Šta dobijate od svojih obrazaca a da vam više ne služi? Da li se dobro osećate sa obrascem koji ste stvorili? Osećate li sigurnost kada ste odvojeni od drugih? Da li vas ti obrasci koče pa ostajete na poslu koji ne volite ili u vezi koja nije zadovoljavajuća?

5. Uradite nešto drugačije- princip suprotne akcije

Kada sam smišljala naziv ovog principa inspiracija mi je bila Marša Linehan i njena knjiga Dijalektička bihevioralna terapija.

Da li ste primetile da kad nešto ne ide kako treba obično odreagujemo na sličan način.

Vratiću se na moj primer kada sam želela da me neko voli i osećala se očajno. Zapravo dok nisam učinila nešto sasvim suprotno situacija se nije promenila.

Na mnogo načina mi zapravo nekad negujemo svoje obrasce koji nam štete. Sledeći put kad prepoznate neki obrazac, uradite nešto sasvim suprotno. U početku vam sve izgleati veštački, ali obećavam da će biti rezultata.

Izvor: https://www.elephantjournal.com/2014/12/when-we-feel-stuck-these-5-habits-work-like-a-charm/

No comments:

Post a Comment