Friday, January 28, 2022

Džejmi Senders: 16 TEHNIKA UZEMLJENJA KOJE SU MI POMOGLE DA SE NOSIM SA PTSP I ANKSIOZNOŠĆU

 


 

Možda ste već upoznate sa terminom ‘tehnike za uzemljenje’. Moguće je da  ste se sa tim terminom susrele u toku psihoterapije ukoliko  imate PTSP[1] ili anksiozni poremećaj. A možda su ovo potpuno novi termini za vas.

Ideja kojom se rukovode tehnike uzemljenja je da vam omoguće da ostanete prisutne u sadašnjosti. One vam pomažu budete pristne“sada i ovde” i da se fokusirate na realnost kako vas ne bi preplavili flešbekovi[2] ili napadi panike usled anksioznosti. Ove tehnike uzemljenja mogu biti korisne kako kod kuće tako i kada ste van, i variraju od jednostavnih vežbi dubokog disanja do kompleksnijih stvari kao što su senzorne tehnike, odnosno dodirivanje tkanina ili predmeta različitih tekstura.

Kao osoba kojoj je dijagnostikovan PTSP i socijalna anksioznost, otkrila sam da mi tehnike uzemljenja mogu koristiti u stresnim situacijama, iako nisu lek za sve. Počela sam da koristim tehnike uzemljenja u kućnom okruženju i to tako što sam radila opuštajuće stvari  ili ono što me je vraćalo u sadašnji trenutak u situacijama kada se panični napad ili flešbek pojavljivao. Nabrojaću tehnike koje su mi koristile:

1. Držanje posude sa ledom zamotanom u peškir i nežno prislanjanje na vrat ili ruke sa unutrašnje strane;

2. Upaliti sveće;

3. Upaliti mirišljavi štapić ili esencijalno ulje sa mirisima koji vam prijaju;

4. Umotati se u mekano ćebe;

5. Dodirivanje/držanje predmeta različitih tekstura;

6. Držanje ruku pod mlazom hladne vode;

7. Umivanje hladnom vodom;

8. Posmatranje snežne kugle ili peščanog sata;

9. Dodirivanje perli na oglici;

10. Slušanje muzike (pošto slušam samo odredjene muzičke žanrove, imam unapred pripremljenu muzičku listu specijalno za takve situacije. Važno je da imate unapred pripremljenu listu);

11. Disanje tako da brojite do 3 pri udahu i izdahu;

12. Ispisivanje pozitivnih poruka na samolepljive papiriće;

13. Dnevnik i olovka;

 14. Sveska sa mandalama za odrasle, bojice ili flomasteri;

15. Čepići za uši;

16. Maska za spavanje (da se priguši osvetljenje ili vizualne senzacije koje mogu da utiču na vas).

Nakon što sam osvestila koje tehnike funkcionišu a koje ne, shvatila sam da je potrebno da budu pripremljene pre nego mi zaista budu potrebne. Tako sam napravila kutiju za uzemljenje.

Kutija za uzemljenje je zapravo obična kutija u koju stavljam stvari koje mogu da mi pomognu kada mi je to potrebno. Ako na jednom mestu imam pripremljeno sve unapred, ne moram da brinem kako ću ih pronaći u trenutku kad imam panični napad ili flešbekove. To može biti i obična kutija za cipele u koju možete staviti perje, oble kamenčiće, dnevnik, olovke i esencijalno ulje. Biće vam drago da sve to imate spremno.

Takodje, preporučujem da napravite kutiju “za poneti”. Ovo bi zapravo bila ista stvar samo manjih dimenzija, prikladna za putovanje. Topla preporuka da uvrstite i čepiće za uši u svoj set za poneti (da prigušite zvuke koji mogu izazvati anksioznost, kada se nađete u bučnom okruženju), kao i masku za spavanje (ako vam je potrebno da zaštite oči od spoljašnje svetlosti ili uznemiravajućih slika).

Torba za uzemljenje bi trebalo da bude takvih dimenzija da staje u vašu ručnu tašnu ili fioku u kolima, tako da vam je uvek na dohvat ruke.

*Autorka teksta je feministkinja, edukatorka u penziji, ljubiteljka mitova i naučne fantastike.  Motivaciju za pisanje pronalazi u osvešćivanju problema u vezi sa mentalnim bolestima.

Izvor:

https://themighty.com/2016/11/grounding-techniques-for-ptsd-and-anxiety/

 


[1] Postraumatski stresni poremećaj

[2] Intenzivne emocije iz traumatskog dogadjaja izazvane okidačima, najčešće osećanje straha i beznadežnosti kao da se napad dogadja' ovde i sada'; preuzeto iz knjige “Emocije menjaju rad mozga: feministički pristup neurobiologiji traume silovanja”, Lepa Mladjenović, Beograd, Autonomni ženski centar, 2020.

No comments:

Post a Comment