2016
lepa mladjenović
POLITIKA ŽENSKE SOLIDARNOSTI
Ženska solidarnost počinje sa odlukom da čujem Drugu, da čujem njeno iskustvo, da
pustim da njena priča izadje napolje onako
kako je ona meni govori. A to znači da sam se složila da je iskustvo svake žene jednako vredno. Da sam
sebi važna i da mi je druga važna.
Ženska solidarnost je
odluka da priču Druge čujem, sa vrednostima i
interpetacijama kakva ona sama ima. To
znači da mi je stalo do nje, i da sam odlučila da imam prostor za priču Druge. Onda sam ja za
Drugu javnost. Ona ima svedokinju. I
njen jezik je u mom telu.
Solidarnost je izbor kojim
validiram sebe i drugu. Potvrdjujem
svoju posebnost i njenu posebnost. Kada čujem Drugu, kada odlučim da je razumem, onda je
to početak razmene, ona više nije sama, ni ja nisam
sama. Naučila sam o njoj i o
sebi. Njena priča podstiče moju promenu. Ja sam prihvatila da etika brige bude moj
izbor.
Ženska solidarnost znači da smo donele odluku da želimo da razumemo Drugu,
da je shvatimo u kontekstu hijerarhija patrijarhalnog sistema, u kontekstu društvenih
diskriminacija i dnevne politike. Za to
nam je potrebno da stalno ispočetka učimo ko smo mi, emotivno,
društveno, politički. Da stalno
ispočetka učimo ko je Druga.
Kako ću razumeti jednu mladu
Albanku iz Prištine koja ima strepnju da govori Srpski jezik u svom gradu 2012?
Ona je gimnaziju završila u privatnim
vlažnim prostorima jer je srpski režim iz mog grada deset
godina pretio celom Albanskom narodu na Kosovu, i do 2000 godine pogubio više od njihovih 10,000
ljudi. Kako ću razumeti strah Romkinje
iz moje ulice da ide na roditeljski sastanak u belu, ne-romsku školu svoje dece
koja uvek sede u poslednjoj klupi? Svakodnevno
neko od komšija će joj reći 'Prljava Ciganka'. Koje od nas se udubljuju u osećaj kako svet izgleda devojci
iz invalidskih kolica, i kakav je strah pred jednim stepenikom? Da li znam da
devojka iz Šapca predamnom ćuti o svojoj lezbejskoj žudnji jer joj nisam dala
do znanja da u sebi imam prostora za njenu različitost. Kako ću je pitati zašto se plaši,
a da ne unesem celu istoriju mržnje prema Romkinjama/
Albankama/ lezbejkama/ ženama sa invaliditetom u tonu i izabranim rečima?
Ženska solidarnost znači da nam Naši ne ulivaju ništa više poverenja
od Drugih. To znači
kada posmatramo decu, naša nam deca nisu bolja i lepša od druge. Ne dajmo se
od svojih prevariti. To znači
da smo izabrali saosećajnost
u oba pravca, da imamo svest o sebi i drugima u isto vreme. Ne bi bilo ratova u svetu kada bi saosećajnost prema sebi i drugima
bila vrednost državnih
politika.
Solidarnost
je,
Tijana Popivoda je došla
iz Beograda da facilitira radionice iskustva sa mladim lezbejkama u Bosni i
Hercegovini 2012. Devojke imaju imena
bošnjačka, hrvatska i po koje srpsko. Većina prisutnih ne sme da kaže roditeljima gdje su tog
vikenda, jel biti lezbejka još nije obično u njihovim
prodociama. Tijana ih sluša, nježno pita, ohrabruje,
odobrava, vježbaju prijateljstvo sa samom
sobom. Posle se grle i opet se grle i
hodaju opuštene ulicama Sarajeva sve
zajedno. Na kraju lezbejke kažu, Ona
je naša.
Solidarnost
je,
Kada Selma na ulilčnoj kampanji 16
dana protiv nasilja čita preko megafona proglas protiv nasilja nad ženama, a Jelena joj
prilazi jer vidi da je tu sama, i kreču zajedno da čitaju. Kad je stala pored nje, obe su osetile
energiju snage.
Ženska solidarnost nije
upisana u školskim udžbenicima,
niti knjigama sa fakulteta. Nigde tu nas
nema. Kada odlučim da budem ženski solidarna ja postajem
pobunjenica poretka. To nije lako, to
znači
da mi je potrebno da imam još
pobunjenica oko mene koje će mi reći
da sam u pravu, kako bih mogla reći
sebi Ja sam u pravu. A to me
okrepljuje.
Ženska solidarnost je početak defašizacije svake od
nas. Zato što biramo razumevanje, a ne osudu, zato što biramo
empatiju, a ne mržnju. Biramo da
budemo odgovorne za svoje činove, emocije i misli, i
ne preuzimamo ulogu žrtve. Tako prelazimo
granicu nacionalnog konsensusa o pravljenju Neprijatelja. ŽENSKA SOLIDARNOST JE
POLITIKA ANTI-FAŠIZMA. Zato što nas se
tiče kako su Druge/i.
Ženski solidarno znači da nam svoji nisu važniji i bolji i lepši od
onih drugih. Ženska solidarnost je
medjunarodna. Jer je nacionalni identitet samo jedna od različitosti u svetu. Biti ženski solidarna znači biti izdajica
patrijarhata, jer nam svoja deca nisu nužno bolja od druge dece,
jer sebe vrednujem jednako kao i druge, pošto znam da hijerarhije patrijarhata
vode u nasilje nad ženama, decom, zajednicama
sa manje društvene moći. U rat.
Kreativna nelojalnost patrijarhatu je početak ženske solidarnosti, a to
znači da brinemo - politički i emotivno - o sebi i
drugima jednako.
Revidiran text od 2004
No comments:
Post a Comment