Friday, October 11, 2013

Lične priče lezbejki o coming out-u: Šta ti srce kaže




Brinuti o sebi

Godinu  dana  pre nego što ću napraviti coming out svojoj sestri, priključila sam se lokalnoj organizaciji  koja  zastupa  prava  lgbt  ljudi.  Kroz mnoga dešavanja, seminare, druženja, sazrevao je moj lezbejski identitet. Posle mnogobrojnih iskustava, upoznavanja sa zajednicom i dobijanja modela, kao neke vrste ogledala, meni je postalo tesno u mojoj kući.

Odjednom je sazrela želja da sve ispričam svojoj godinu dana mlađoj sestri. Nas dve smo oduvek bile veoma bliske. Ali, odmah  se postavilo pitanje da li ću ja to moći, kako da to učinim... U tom trenutku i mom nastojanju  da sve kažem  sestri podržala  me je poznanica.  Rekla mi je, čuvši kakav odnos imam sa svojom sestrom, da će to sve garantovano,  proći super.  Ohrabrila  me  je.  Nedeljama   smo  nas  dve pričale o tome  kako da to izvedem.  Ona  je imala nekoliko sjajnih ideja, ali ja nekako, nisam baš  bila strpljiva za te njene  ideje. Trema me je sve više obuzimala.

Sazrelo je i to jednog  dana.  Pozvala sam sestru na posao.  «Kada ćeš da dođeš?», pitala sam, «Pa, normalno,  kad inače dolazim»,  rekla je ona.  «Baš  lepo,   jer  bih  volela  da   popričam   sa  tobom  o nečemu»,   odgovorila  sam.  Kako  se  približavalo četiri popodne, sve mi više i više ponestajalo  glasa.

Sestra je došla, sela je na krevet.  Ja nikako da počnem  da  govorim. «Slušaj, ja imam  nešto da  ti kažem,  al nešto ne mogu...»,  mucala sam, a na to će ona: «Ja vidim da se ti nešto mučiš, nego ajde ti lepo to napiši, to što imaš da mi kažeš.»

Pao  mi  je  kamen   sa  srca!  Toliko  sam  bila uzbuđena da nisam mogla reč da izgovorim.
«Imam neka posla u gradu, pa ću doći kasnije, ti ćeš, taman  da završiš», rekla je, a ja sam joj odgovorila kako neću biti tu, kad se bude  vratila. «Nije važno, ti ostavi papir, na našem tajnom mestu i ja ću ga naći.»

Sela sam i napisala  prvo uvod  o homoseksualnosti, pa nešto malo o pravnom tretmanu, pa o medicinskom,  o aktivizmu i na kraju moja osećanja- da  ja volim žene.  Da je to moj život,  a ne  neki trenutni hir. (Sve te papire čuvam i danas). Na kraju sam pročitala sve to što sam napisala i ostavila na moje i sestrino tajno mesto. Otišla sam kod prijatelja.  Sve sam  mu  ispričala o  tome  šta sam  upravo uradila. I on mi je rekao da ne brinem  i da će sve proteći  savršeno.  U  trenutku   kada  sam  već  sve polako počela da zaboravljam,  stigla mi je sestrina sms  poruka:   «U,  pa  kao  da  ja  to  nisam  znala! Uživaj! Samo da ti kažem  da sam znala godinama!»

 Onda  je  ona  meni  napisala  pismo.  Bilo je  to dugo pismo, četiri lista A4. Pisala mi je kako je ona to  odavno  znala,  da  razume  sve  i  da  mogu  da računam na njenu  podršku. Iznela je u tom pismu čitavu analizu naše uže  i šire familije sa preporukama kome mogu da kažem,  ko verovatno  već zna i kome možda ne bi trebalo da kažem!  To se poklapalo i sa mojim mišljenjem. Napisala mi je i to da je to njeno mišljenje, ali da ne moram sve da uvažim.
Usledilo je vreme našeg intimnog sestrinskog dopisivanja. Očigledno da je takva vrsta komunikacije morala  da prestane.  Jednog dana  je došla kući i pitala me šta radim. «Ništa. Baš ništa», odgovorila sam joj. Kao da sam u tom trenutku  shvatala koliko mi   je katarzično bilo to  iskustvo. Osećala sam se i ponižavajuće, na neki način, jer mi je bilo tada  kristalno jasno koliko manje  šansi imam  ja u odnosu na nju, koja je heteroseksualna. Posebno mi je bilo ponižavajuća  svest o tome da ako hoću to da kažem da moram da počnem od toga kako je lezbejski identitet   integralni  deo   ličnosti,  pa  ovo,  pa ono...  Koliko je mnogo potrebno  toga reći!

Na stranu to, ja sam u stvari bila veoma srećna. Sve te pripreme,  a ispalo je super! Ubrzo posle mog coming out-a, ona me je pozvala telefonom sa posla i rekla: »Kada dođem kući, nemoj slučajno da si se kočila!» Danas mogu da kažem  da je meni  to bio veoma drag trenutak u životu.

Biti u grupi za mene  jeste bilo važno  u smislu bolje spoznaje  moga identiteta  i ličnog ojačavanja. Nisu samo bili važni  ljudi, nego  i razni edukativni sadržaji kroz seminare, čitanje raznih knjiga... Posebno  mi je  bilo važno  druženje i međusobna podrška sa jednim mojim prijateljem iz grupe. Bez bivstvovanja u grupi i uzimanja  aktivnog učešća u radu, ja zaista ne vidim način na koji bih mogla da ojačam u svom identitetu.  Moje sazrevanje u grupi je  dobilo  ubrzani  tok  i to  u  značajnoj  meri.  Šest meseci mog svakodnevnog intezivnog rada i učešća u  životu  grupe  je  proizvelo  sasvim jasnu  sliku o mom lezbejskom identitetu.

Mislim da  je  najvažnije  dobro  izabrati  osobu kojoj će se saopštiti prvi coming  out.  Isto tako  je važno raditi na sebi i svom razvoju. Kada se pripremaš  za  coming  out  treba   se  pripremati   i brinuti o sebi, a ne o drugima.

Ivana, 1971

* Lična priča Brinuti o sebi objavljena je u publikaciji Šta ti srce kaže, lične priče lezbejki o coming out-u, urednica Ljiljana Živković, Labris, 2006

Izvor
http://labris.org.rs/publikacije/labris-izdanja/


No comments:

Post a Comment