Najvažnija istina koju znam je da
nijedna od nas nije rasla u slobodi. Nijedna od nas ovde ne zna kako bi
izgledalo imati život tela u biću koje može da se zamisli slobodnim. Sve smo
razvile strategije da živimo u svojim telima. Da budemo sigurne u svojim
telima. Da osetimo zadovoljstvo u svojim telima. Ali to su sve, manje više,
strategije sa kojima smo odrasle živeći u neformalnom ratu.
Ali kako bi izgledalo da smo odrasle
u slobodi? Kakvi bi životi naših tela bili? Kakvim bi jezikom govorila? Ni
jedna od nas to ne zna, zato što ni jedna od nas nije odrastala ili živela
život u slobodi. Tako da pitanja koja postavljamo i odgovori koje dobijamo,
formiraju granice oblika naših tela činjenicama da ih neko mrzi, voli.
Keti Beri je u svojoj knjizi „Žensko
seksualno ropstvo“ (1978) govorila o telu kao kolonizovanoj teritoriji. I to
kako smo interiorizovale ideologiju kolonizatora. Tada je bila u pravu, a i
sada je. Ovo nije mesto gde želim da se završe naša pitanja i neki odgovori do
kojih stižem, ali je, mislim, mesto sa kog treba da počnemo da formulišemo
dublje, složenije i zahtevnije.
Malo sam govorila o svom telu. Našim
telima. Lekcije o podeljenosti koje su centralni aspekt rodne socijalizacije
devojaka i žena. O muškom nasilju i ličnom i institucionalnom/strukturnom ugnjetavanju.
I individualnom izrazu „slobode“.
Dozvolite mi da sada govorim o našim
srcima...
1987. godine sam vodila grupu
samopomoći za žene. Sastajale smo se jednom mesečno tokom četiri godine. Bio je
divan dan. Svaka žena bila je otvorena, velikodušna, strpljiva, otkrivajuća,
uključena. Interakcije su bile nežne, uporne, izazovne i veoma veoma ozbiljne.
Kada se dan završio, rekla sam bez prethodnog razmišljanja: „Znate, kad bi me neko pitao šta smo danas
radile, rekla bih da smo vodile ljubav. Ali ako bi bilo koja od vas otišla kući
i rekla to, prva slika koja bi ljudima pala na pamet bili bi isprepletani
udovi. Gomila tela.“ Kada su sve
otišle, razmišljala sam dugo o tome šta ja stvarno podrazumevam pod vođenjem
ljubavi. O hrabrosti da se nadmaši zlonamernost. Da se rizikuje maštom. Jer,
posle svakog čina vođenja ljubavi, vraćamo se ulicama našeg dnevnog života kao
žene. Pomeramo se od onoga što je moguće da stvorimo, od vođenja ljubavi do
onoga što postoji. Obična svakodnevnica mržnje žena. Potrebno je mnogo
hrabrosti da dozvolimo sebi da živimo unutar tih zagrada. Svesne i prisutne.
Ljubav je radikalni čin stvaranja.
Hoću da predložim da uključimo srca
kao seksualne organe, da pitamo kakva je priroda uma neophodna da bi čule naša
srca koja lupaju? Da osetimo kako se slamaju, ali i da ih sačuvamo. Da se
pokrenemo ka različitosti, ne ka istosti, ali i ka povezivanju. Da počastvujemo
povezivanje. Za ceo život ili za veče. Da bismo znale telo kao provodnik od
mesa koji nas vodi u duboku celovotost. Iza fragmentacije za koju smo
izvežbane.
Da bismo vodile ljubav, u
specifičnom telu, srce i biće zahtevaju da budemo umne. Da unesemo naše umove,
našu inteligenciju u jezik seksa, i vođenja ljubavi. To je kontekst u okviru
koga možemo da se približimo viziji celine. Sebe i drugih.
Vođenje ljubavi, biti seksualna
zahteva mozak, telo, srce, punoću onoga što jesmo. Vođenje ljubavi uključuje
dnevno, obično. Svaki obrok. Svaki momenat razgovora. Izbor reči – pažljiv,
učtiv. Svaki zagrljaj. Svaki trenutak. Ne samo komplikovano zadovoljstvo tela –
fizičkog, već razumevanje da sve može postati vođenje ljubavi. Neočekivano i
otvarajuće. Telesno, podrhtavajuće, žudno, promišljeno, noseći nas sa sobom na
reci koju ne možemo mapirati.
Sandra Batler
*Sandra
Batler je lezbejka, feministkinja, konsultantkinja, jedna od osnivačica prvog
Incest centra u San Francisku. Trenutno prikuplja intervjue žena čije majke
pripadaju prvoj generaciji lezbejskog pokreta.
Prevela: Tea Nikolić
Same sebi na prvom mestu : priručnik, uredila Sunčica
Vučaj ; prevod Ana Imširović Đorđević, Tea Nikolić, Beograd : Žene na delu,
2011
fotografija: Natasca Belo
No comments:
Post a Comment